Sociale Poort Tiel De gemeente wil haar inwoners ondersteunen met kwalitatief goede én betaalbare zorg. Het is belangrijk dat de zorg voor alle inwoners goed bereikbaar is en dat inwoners weten waar zij met hun hulpvraag terecht kunnen. De gemeente moet hierbij zeer doelmatig en doeltreffend met de beschikbare middelen omgaan. De gemeente wil een integrale oplossing bieden aan de kwetsbare inwoners en zoveel mogelijk preventief hulp bieden binnen de gemeente. De ‘Sociale Poort Tiel’ is een nieuwe, effectieve manier om deze ambities te realiseren. Dit betekent dat de gemeente de toegang tot de zorg anders gaat organiseren, waarbij de kwaliteit van zorg behouden blijft of zelfs verbetert. Dit sluit aan op beleidsthema 3 van de Toekomstvisie van Tiel. Met deze beweging zetten we in op het efficienter organiseren van en grip krijgen op het sociaal domein. In 2019 stelde het college het plan van aanpak Sociale Poort Tiel vast. Komend jaar staat in het teken van de daadwerkelijke herinrichting van de toegang tot deze zorg en ondersteuning. Hierbij ligt de focus in eerste instantie op de Wmo en Jeugdwet. Inkoop en contractmanagement Wmo/Jeugd Op dit moment wordt de inkoop en het contractmanagement voor de tweedelijnszorg Wmo en Jeugdzorg verzorgd door het team Wmo-jeugd van de Regio Rivierenland. De zes gemeenten die deelnemen aan deze regionale inkoopsamenwerking hebben hiervoor een dienstverleningsovereenkomst inkoop en contractmanagement Wmo-Jeugd met de Regio Rivierenland afgesloten. Deze samenwerking is een aantal jaren geleden opgezet vanuit de wens om meer slagkracht en schaalvoordelen te realiseren. Tiel is een van de gemeenten uit Regio Rivierenland. Nog in 2019 wordt een evaluatie van deze dienstverleningsovereenkomst gehouden. Daarnaast heeft het college opdracht gegeven tot een onderzoek naar de voordelen, nadelen en risico’s van het op lokale schaal organiseren van inkoop en contractmanagement Wmo en Jeugd ten opzichte van inkoop en contractmanagement via de Regio Rivierenland. Met speciale aandacht voor; grip op de kosten, uitvoering (intern of extern), relatie met de toegang en de maatschappelijke impact. Dit onderzoek is eind 2019 afgerond. Op basis van de verkregen inzichten uit de adviesrapportage en de evaluatie maken we een goede afweging over de wijze waarop de gemeente Tiel in de toekomst het inkoop en contractmanagement voor Wmo en Jeugd organiseert, waarbij de vraag wordt beantwoord of dit lokaal of regionaal moet gebeuren. Abonnementstarief Wet maatschappelijke Ondersteuning Het kabinet heeft per 2019 een abonnementstarief ingevoerd voor Wmo-voorzieningen. Het abonnementstarief is in de plaats gekomen van de eigen bijdrage regeling. Wmo-cliënten betalen door deze maatregel maandelijks een vast bedrag aan eigen bijdrage voor het gebruik van maatwerkvoorzieningen, ongeacht de hoeveelheid zorg en ondersteuning die wordt gebruikt. Dit tarief moet er voor gaan zorgen dat de stapeling van zorgkosten wordt beperkt. Omdat er voor de invoering van het abonnementstarief een wetswijziging vereist was gaat de maatregel pas 2020 volledig in. In 2019 is gewerkt met een tussenvariant als eerste stap naar invoering van het uiteindelijke abonnementstarief. Dit is geregeld in het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015. De Eerste Kamer heeft op 23 april 2019 ingestemd met het wetsvoorstel dat de invoering van het abonnementstarief van € 19,-per maand regelt. Doordecentralisaties beschermd wonen en maatschappelijke opvang Op dit moment zijn de taken en financiering van beschermd wonen en de maatschappelijke opvang geregeld via de centrumgemeenten; in geval van Tiel is dat gemeente Nijmegen. Vanaf 2022 worden de taken rond beschermd wonen doorgedecentraliseerd. Alle afzonderlijke gemeenten worden dan verantwoordelijk voor deze taak. De financiering zal vanaf 2022 ook gefaseerd worden overgezet naar de individuele gemeenten. In een periode van 10 jaar tijd wordt toegewerkt naar een nieuw objectief verdeelmodel voor deze gelden. In de eerste ramingen levert dit voor de gemeenten in Gelderland-Zuid een negatief financieel beeld op. Naast deze doordecentralisatie ligt er ook een Rijksopgave om zo veel mogelijk cliënten uit te laten stromen naar een meer reguliere, zelfstandige woonsituatie (ambulantiseren). Om tijdig voorbereid te zijn op zowel de doordecentralisatie als de ambulantisering wordt in regionaal verband een uitvoeringsagenda voorbereid. In eerste instantie was er ook sprake van doordecentralisatie van de maatschappelijke opvang. Deze is uitgesteld; in 2025 zal verder onderzoek gedaan naar mogelijke doordecentralisatie van de maatschappelijke opvang. Jeugdwet Via het Transformatiefonds ontvangen de gemeenten in de regio Rivierenland gezamenlijk middelen vanuit het Rijk. Dit geldt voor de jaren 2018 tot en met 2020. Met deze middelen wordt regionaal uitvoering gegeven aan het plan 'Samenwerken aan een sluitende aanpak voor kwetsbare jongeren'. De pilot POH Jeugd loopt tot medio 2020. Dan wordt op basis van de resultaten met betrekking tot inhoud en besparing besloten of de pilot al dan niet structureel wordt voortgezet. Uit de evaluatie van het eerste half jaar van de pilot blijkt dat de eerste resultaten positief zijn. Participatiewet en arbeidsmarkt Het ministerie van SZW zet in op beleidsveranderingen en versterkingen. Dit gebeurt met de programma's Breed offensief, bevorderen Beschut werk, Simpel Switchen. Met het SZW subsidieproject kan via het RW/POA de regionale arbeidsmarkt worden versterkt De GR Werkzaak komt met een Meerjarenbeleidsplan voor de jaren 2020-2023. Schuldhulpverlening Het convenant vroegsignalering van schulden is voortgezet tot eind 2020. Dat betekent dat we ook komend jaar pro-actief hulp bieden bij het oplossen van beginnende schulden. Hierbij werken we nauw samen met organisaties uit het maatschappelijk middenveld. Dit sluit aan op de aanbevelingen uit het rapport 'De toekomst van Tiel'. De aanpak vroegsignalering van schulden leidt op langere termijn tot lastenverlichting in het sociaal domein. Nieuwe wet verplichte Ggz Met ingang van 2020 wordt de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) van kracht. De Wvggz gaat de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Bopz) vervangen. De nieuwe wet biedt handvatten om meer ambulant en preventief hulp te bieden aan mensen met geestelijke problemen die niet vrijwillig in zorg gaan. Een ieder kan dan bij het college melding doen over een persoon voor wie het noodzakelijk is te onderzoeken of hij of zij (verplichte) geestelijke gezondheidszorg nodig heeft. Het college heeft een taak inzake melden, horen van betrokkenen en het doen van een verkennend onderzoek. Nieuwe wet inburgering Het Rijk geeft gemeenten per 2021 nieuwe taken op gebied van inburgering, namelijk: - de verantwoordelijkheid voor het organiseren van een brede intake van statushouders die in een gemeente gaan wonen;
- de verantwoordelijkheid voor het organiseren van het persoonlijke plan inburgering en participatie voor statushouders, het zogenaamde PIP;
- het organiseren van een aanbod van leerroutes voor statushouders door afschaffing van het leenstelsel;
- een taak om statushouders te activeren en te ontzorgen op financieel gebied.
We voeren een regionale verkenning uit om de gevolgen van de nieuwe taken voor de gemeenten in de Regio Rivierenland in beeld te brengen. Dit moet in oktober leiden tot een advies aan de colleges van B&W op welke schaal welke taken het beste georganiseerd kunnen worden. Taalakkoord (Laaggeletterdheid) In het Regeerakkoord “Vertrouwen in de Toekomst” heeft het Kabinet aangegeven het budget voor de aanpak van laaggeletterdheid structureel met € 5 miljoen per jaar te verhogen. In de recente beleidsbrief “Samen aan de slag voor een vaardig Nederland” (dd. 18 maart 2019) hebben de bewindslieden vanOCW, SZW, BZK en VWS aangekondigd om samen met gemeenten in de periode 2020-2024 een merkbare verbetering te realiseren in het bereiken van de diverse groepen laaggeletterden met een kwalitatief aanbod op maat. In elke arbeidsmarktregio ( Tiel is centrumgemeente) is uiterlijk medio 2020 in een regionaal programma laaggeletterdheid beschreven hoe de gezamenlijke doelstellingen worden behaald. |