In onderstaande tabel zijn de algemene dekkingsmiddelen opgenomen.
bedragen x € 1.000 | werkelijk 2018 | begroot | begroot | begroot | begroot | begroot | |
0.5 | Treasury | 477 | 352 | 285 | 311 | 143 | 115 |
0.61 | OZB woningen | 696 | 407 | 420 | 420 | 420 | 420 |
0.62 | OZB niet-woningen | 0 | 171 | 172 | 172 | 172 | 172 |
0.64 | Belastingen Overig | 18 | 23 | 24 | 24 | 24 | 24 |
0.7 | Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.8 | Overige baten en lasten | -42 | -159 | -559 | -28 | 287 | 593 |
totaal lasten | 1.149 | 794 | 342 | 898 | 1.045 | 1.324 | |
0.5 | Treasury | 708 | 524 | 495 | 483 | 473 | 470 |
0.61 | OZB woningen | 4.399 | 4.560 | 4.895 | 4.923 | 4.937 | 4.956 |
0.62 | OZB niet-woningen | 4.272 | 4.377 | 4.923 | 4.972 | 5.022 | 5.072 |
0.64 | Belastingen Overig | 4.093 | 1.984 | 4.093 | 4.093 | 786 | 786 |
0.7 | Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 72.250 | 72.802 | 75.660 | 75.785 | 76.279 | 76.878 |
0.8 | Overige baten en lasten | 382 | 72 | 0 | 0 | 0 | 0 |
totaal baten | 86.103 | 84.320 | 90.066 | 90.256 | 87.497 | 88.162 | |
totaal taakvelden | -84.954 | -83.526 | -89.724 | -89.358 | -86.451 | -86.838 |
Treasury
Op dit taakveld ramen we het saldo van de rentelasten en de rentebaten zoals deze door de hele begroting zijn verdeeld.
We houden in deze begroting rekening met een rente van 1,0%. Deze rente rekenen we toe aan alle investeringen, zowel de oude als de nieuwe.
Het renteresultaat is het verschil tussen de werkelijk te betalen rente over de aangegane leningen en de toegerekende rente aan investeringen. We ramen dat voor 2020 op € 20.000 negatief. Dat komt omdat we over de aangegane leningen gemiddeld nog iets meer dan 1% betalen. Als gevolg van de aanhoudend lage rente verwachten we voor de komende jaren een positieve ontwikkeling op de rentekosten.
In de paragraaf financiering is meer informatie opgenomen over de aangegane en verstrekte leningen.
Daarnaast is hier het dividend geraamd van de aandelen BNG en Vitens. Deze inkomsten bedragen € 229.000
Belastingopbrengsten
Voor een toelichting op het door ons voorgestelde tarievenbeleid verwijzen we u naar de paragraaf A, lokale heffingen, van deze begroting.
In de raming van de opbrengst OZB is rekening gehouden met een toename van de woningvoorraad met 36 en een tariefstijging van 9,0%. Deze stijging bestaat uit 1,5% inflatiecorrectie plus 7,5% op basis van de bezuinigingen Tiel in Evenwicht.
De opbrengst van de overige belastingen is als volgt opgebouwd:
Belastingsoort | Raming opbrengst |
Reclamebelasting | 500.000 |
Precarioheffing | 3.342.000 |
Hondenbelasting | 251.000 |
Totaal | 4.093.000 |
De opbrengst reclamebelasting wordt, na aftrek van gemaakte kosten (met name van de BSR), één op één doorbetaald aan de ondernemersverenigingen.
De raming opbrengst precarioheffing bestaat uit 3 onderdelen:
- de heffing voor gasleidingen € 1.255.000;
- de heffing voor elektriciteitsleidingen € 2.052.000;
- de heffing voor terrassen en standplaatsen € 35.000
Deze heffing op leidingen kan nog geraamd worden t/m 2021, daarna is deze heffing niet meer toegestaan. De opbrengst voor elektriciteitsleidingen nemen we dit jaar voor het eerst mee in de begroting, omdat het beroep hiertegen door Liander is ingetrokken.
De kosten van uitvoering van de wet WOZ en de heffing en invordering door BSR worden toegerekend aan de diverse heffingen conform de opgave in de begroting van BSR.
Algemene uitkering
In deze begroting is rekening gehouden met de septembercirculaire 2019. In onze informatienota van 11 juni j.l. hebben we u uitgebreid geïnformeerd over de gevolgen van de meicirculaire. De septembercirculaire is een aanpassing hierop op basis van de Rijksbegroting 2020 die op Prinsjesdag bekend is gemaakt.
Hieronder een samenvatting hiervan.
Accres
Het accres is de aanpassing van de omvang van het gemeentefonds op basis van de rijksbegroting (samen trap op en af). In de septembercirculaire is het accres vanaf 2020 verhoogd ten opzichte van de meicirculaire. Dit betekent een meevaller van ruim € 400.000 in 2020 en rond de € 900.000 in de jaren daarna.
De gestegen accressen zijn het gevolg van voorgenomen extra uitgaven in de rijksbegroting. Het risico daarbij is dat er net als in 2018 en 2019 onderuitputting plaatsvindt en in de loop van het jaar het accres weer naar beneden wordt bijgesteld.
Hoeveelheidsverschillen
Naast de omvang van het gemeentefonds hebben ook de maatstaven van de gemeente zelf grote invloed op de omvang van de algemene uitkering. Als de gemeente groeit, groeit de algemene uitkering mee, bij een krimp krijgen we te maken met lagere inkomsten.
Er is een groot aantal maatstaven die allemaal hun eigen verloop kennen. Met name mutaties in de maatstaven die verband houden met onze sociale structuur leiden nu tot een positief effect in de algemene uitkering. Het gaat om € 160.000 in 2020, oplopend naar bijna € 600.000 in 2023.
Oormerking van middelen
Zoals in elke circulaire zijn er ook nu weer taakmutaties die leiden tot hogere of lagere uitgaven. Op basis daarvan hebben we een budget van € 115.000 gelabeld voor de aanpak van laaggeletterdheid. De overige mutaties betreffen kleine bedragen. Ook binnen het sociaal domein is sprake van beperkte aanpassingen, die geen reden geven om de begroting aan te passen.
Structurele middelen tekorten Jeugdzorg
Voor de tekorten die zijn opgetreden bij de Jeugdzorg hebben de gemeenten een tegemoetkoming ontvangen voor de jaren 2019 t/m 2021. Op grond van een richtlijn die het ministerie van BZK heeft afgegeven is het gemeenten toegestaan om een stelpost op te nemen om deze middelen ook in de jaren 2022 en 2023 door te trekken. Dat kan voor een maximum van het bedrag dat in de jaren 2019 t/m 2021 wordt ontvangen, voor Tiel is dat € 827.000. Wij stellen u voor om van deze mogelijkheid gebruik te maken, hoewel het dus nog geenszins zeker is dat we deze middelen ook zullen ontvangen. We nemen hiervoor dan ook een risico op in ons risicomanagement.
Overige lasten en baten
Deze bestaan uit de volgende onderdelen:
bedragen x € 1.000 | werkelijk 2018 | begroot | begroot | begroot | begroot | begroot | |||
Nog te verdelen loon- en prijsstijgingen | Stelposten | 300 | 75 | 150 | 225 | ||||
Nog te verdelen uitkering gemeentefonds | Stelposten | 30 | 71 | 102 | |||||
Nog te verdelen nieuw beleid | Stelposten | 400 | 600 | 800 | |||||
Nog te verdelen lasten | Inhuur derden | 121 | 122 | 122 | 122 | 122 | |||
Nog te verdelen lasten | Bezuinigingstaakstelling | -257 | -214 | -189 | -189 | -189 | |||
Nog te verdelen lasten | Stelposten | -120 | -120 | -120 | -120 | -120 | |||
Bovenformatief en voormalig personeel | Salarissen en sociale lasten | 36 | 115 | ||||||
Bovenformatief en voormalig personeel | Salarissen en sociale lasten voormalige personeel | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | |||
Doorschuif-BTW gemeenschappelijke regelingen | Stelposten | -438 | -438 | -438 | -438 | -438 | |||
totaal lasten | 36 | -229 | -599 | -68 | 247 | 553 |
Bovenformatief en voormalig personeel | Vergoeding uitgeleend personeel | 72 | ||||||
Doorschuif-BTW gemeenschappelijke regelingen | Opbrengst dienstverlen en services (doorlevering) | 382 | ||||||
totaal baten | 382 | 72 | 0 | 0 | 0 | 0 |
saldo | -346 | -301 | -599 | -68 | 247 | 553 |
Toelichting overige lasten en baten
Nog te verdelen loon- en prijsstijgingen
Elk jaar stijgen de lonen als gevolgen van periodieken, bevorderingen en dergelijke. In de begroting nemen we een stelpost op van 0,5% van de loonsom om deze kosten te dekken.
Nog te verdelen uitkering gemeentefonds
Voor elke woning die in Tiel nieuw gebouwd wordt, ontvangen we extra middelen via de algemene uitkering en de OZB. Een bedrag van € 450,-- per nieuwe woning reserveren we voor de gevolgen van groei van de stad voor diverse budgetten, zoals onderhoud groen en wegen, onderwijs, ouderenvoorzieningen en dergelijke.
Na vaststelling van de werkelijke nieuwbouw kan in de loop van 2020 het exacte budget voor areaaluitbreiding worden bepaald en bestemd.
Nog te verdelen nieuw beleid
Op deze stelpost ramen wij in het meerjarenperspectief voor nog onbekende tegenvallers en onvermijdelijke nieuwe uitgaven € 200.000 voor incidentele en € 200.000 voor structurele uitgaven.
Nog te verdelen lasten/inhuur derden
Op diverse plaatsen in de begroting ramen we kosten voor inhuur van derden. De raming hier is nog niet verdeeld, dit gebeurt in de loop van het jaar over de teams die daaraan behoefte hebben.
Nog te verdelen lasten/stelposten
Doordat investeringen nooit allemaal direct in het voorgenomen jaar gereed komen, treedt er jaarlijks onderuitputting op op de kapitaallasten. In de begroting houden wij hier op voorhand al rekening mee.
Nog te verdelen lasten/bezuinigingstaakstelling.
Dit betreft een taakstelling achterblijvende overhead.
Bovenformatief en voormalig personeel/salarissen en sociale lasten voormalig personeel
De gemeenten zijn eigen risicodrager voor de WW. Hierdoor ontstaan bij beëindiging van dienstverbanden soms WW-verplichtingen.
Doorschuif-BTW gemeenschappelijke regelingen
De BTW die de gemeenschappelijke regelingen terugontvangen, sluizen zij door naar de deelnemende gemeenten. Deze inkomst dient als dekking voor de korting op het gemeentefonds bij de invoering van het BTW-compensatiefonds.
Mutaties reserves
In onderstaande tabel zijn de reserves genoemd die geen betrekking hebben op een bepaald programma en daarom in dit hoofdstuk worden opgenomen, inclusief de voorgestelde stortingen en onttrekkingen in 2020.
Naam reserve | stand per | toevoegingen | onttrekkingen | stand per |
Algemene weerstandsreserve | 13.004.628 | 55.718 | 2.328.758 | 10.731.588 |
Reserve frictiekosten ombuigingen | 600.000 | 600.000 | ||
Investeringsfonds | 922.585 | 225.000 | 205.000 | 942.585 |
Dekking temporiseren bezuinigingen op subsidies | 120.000 | 120.000 |