Regio Rivierenland
Regio Rivierenland
Vestigingsplaats
Tiel
Rechtspositie
Gemeenschappelijke regeling
Doelstelling
De Regio Rivierenland is een gemeenschappelijke regeling van acht gemeenten waarbinnen op regionaal niveau voor de gemeenten taken worden uitgevoerd op het gebied van verkeer en vervoer, milieu, ruimtelijke ordening en waterbeheersing, volkshuisvesting, onderwijs, economie, arbeidsmarkt, volksgezondheid en zorg (jeugdbeleid, WMO). De gemeenschappelijke regeling voert zowel uitvoeringstaken als (strategische)beleidstaken uit.
Bestuurlijk belang
Alle gemeenten zijn vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur. Het AB bestaat uit 8 leden en een voorzitter. Elke gemeente heeft één zetel. De AB-leden hebben stemrecht in de omvang waarin het inwoneraantal van de gemeente die zij vertegenwoordigen zich verhoudt tot het inwoneraantal van alle deelnemende gemeenten gezamenlijk. Er wordt afgerond op honderdtallen inwoners. Voorzitter van het AB is een gemeenschappelijk lid, dat door alle gemeenten gezamenlijk wordt aangewezen. De voorzitter van het AB heeft 1 stem in het AB. Het DB bestaat uit 3 leden, waaronder de voorzitter. Deze is ook voorzitter van het DB. Het AB wijst uit zijn midden ten minste 2 leden aan als leden van het Dagelijks Bestuur.
Betrokkenen
De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel.
Risico’s
De weerstandscapaciteit is voldoende om de risico’s die de regio loopt op te vangen.
Het beleid wordt ongewijzigd voortgezet.Onderstaande risico’s zijn relevant voor de begroting 2020:
1. Bij Contractgestuurde dienstverlening wordt gewerkt met dienstverleningsovereenkomsten.
Aan het werken met dienstverleningsovereenkomsten zijn financiële risico's verbonden. De
financiële risico's en eventuele tekorten bij de uitvoering van taken voor gemeenten kunnen
worden opgevangen door inzet van de risicoreserve Contractgestuurde dienstverlening.
2. Regio Rivierenland is namens de regiogemeenten en provincie verantwoordelijk voor de
organisatie van het regionale vervoersysteem Versis. Het coördineren en beheren van de
uitvoering van Versis/Basismobiliteit kan risico's met zich meebrengen.
Voor de uitvoering van het vervoer zijn overeenkomsten gesloten met een regiecentrale en een
aantal vervoerders. Financiële risico's bestaan bij een eventueel faillissement van een van de
partijen. Daarnaast bestaan risico's bij onenigheid tussen opdrachtgever en uitvoerende
ondernemers, wat uiteindelijke financiële gevolgen kan hebben. Tot slot kunnen er financiële
risico's zijn op het gebied van personele verplichtingen, als de uitvoering van Versis door de
Regio wordt beëindigd. De gevolgen van financiële risico's en tekorten kunnen worden
gefinancierd vanuit de risicoreserve Contractgestuurde dienstverlening.
3. Er is een inventarisatie uitgevoerd naar de financiële risico's bij het Regiokantoor van Regio
Rivierenland, waarbij tevens een koppeling is gelegd met de saldi van reserves en
voorzieningen om de risico's te kunnen dekken. De in de balans opgenomen algemene reserve
van € 474.000 wordt voldoende geacht voor het afdekken van de financiële risico's.
4. In aanvulling op de uitgevoerde risico-inventarisatie bij het Regiokantoor is een
vervolgonderzoek uitgevoerd, specifiek gericht op frauderisico's. Frauderisico’s kunnen (latent)
aanwezig zijn zowel op het gebied van onttrekking van geld of goederen aan de organisatie als
ook met betrekking tot de financiële verantwoording. Doel van de frauderisico-analyse is vast
te stellen hoe het staat met de kwaliteit van beheersing van frauderisico's.
Er functioneren voldoende controle- en beheersingsmaatregelen binnen het Regiokantoor van
Regio Rivierenland. De frauderisico's worden als 'laag' gekwalificeerd.Relatie met programma's
De Regio Rivierenland is opgenomen in Programma 2, Wonen, werken en bedrijven. Deze indeling hangt samen met de economische Speerpunten die de deelnemers van de Regio Rivierenland hebben geformuleerd: Agribusiness, Economie en logistiek en Recreatie en Toerisme. Behalve over deze drie speerpunten worden in regionaal verband ook beleidsvoorstellen voorbereid op het terrein van (basis)mobiliteit, wonen, breedband, duurzame energie en het sociaal domein (Wmo en Jeugd). De taken van deze GR hebben daarom ook een relatie met de programma's Leefbaarheid, welzijn en zorg en Landschap, verkeer en openbare ruimte.
Financieel belang
(x € 1.000)Begrote
bijdrage 2019Begrote
bijdrage 2020Begroot
Eigen vermogenBegroot
Vreemd vermogen31-12-2019
31-12-2020
31-12-2019
31-12-2020
336
353
2.388
2.089
5.322
5.049
Avri
Avri
Vestigingsplaats
Geldermalsen
Rechtspositie
Gemeenschappelijke regeling
Doelstelling
De Avri is een gemeenschappelijke regeling van 8 gemeenten die taken uitvoert op het gebied van afvalverwijdering. Daarnaast verzorgt de AVRI voor een aantal gemeenten in de regio het onderhoud in de openbare ruimte (BOR).
Bestuurlijk belang
In het Algemeen Bestuur (AB) zijn alle betrokken gemeenten vertegenwoordigd en bestaat derhalve uit 8 leden. De voorzitter wordt door en uit het AB aangewezen. Het AB benoemt de leden van het Dagelijks Bestuur dat bestaat uit 3 leden, te weten een voorzitter en 2 door het AB uit zijn midden aan te wijzen leden.
Betrokkenen
De gemeenten Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel.
Risico’s
De invoering van het nieuwe beleid (Van Afval Naar Grondstof) per 1 juli 2019 heeft vergaande consequenties voor inkomsten en uitgaven van Avri. Deze zijn sinds de oprichting van Avri nog niet eerder zo complex en onvoorspelbaar. De risico's die Avri loopt zijn daarom net als in 2019 fors groter dan voorheen. Tevens nemen de risico's van Avri verder toe, omdat we steeds meer grondstoffen inzamelen en de prijzen van grondstoffen zich grillig gedragen en afhankelijk zijn van wereldwijde ontwikkelingen. Ook op het gebied van de vergoedingen die Avri ontvangt voor het kunststof verpakkingsmateriaal nemen de risico's toe. Dit als gevolg van de complexiteit en onduidelijkheid in de landelijke afspraken tussen ministerie, VNG en het afvalfonds. Er heeft nog altijd geen definitieve afrekening plaatsgevonden over de voorgaande jaren (2016, 2017 en 2018). Berichtgeving vanuit de raamovereenkomst partijen geven een risico op naheffing voor Nederlandse gemeenten tussen de tienduizend- en honderdduizenden euro’s. Voor de Avri gemeenten wordt dit risico ingeschat op circa € 0,4 mln. per jaar. 4
Een ongelukkige samenloop van omstandigheden is dat de voorziening waarmee we binnen Avri de risico's kunnen afdekken relatief gezien nog nooit zo laag gelegen heeft, terwijl de risico's nog nooit eerder zo hoog waren. Daardoor is het weerstandsvermogen in 2020 geclassificeerd als 'ruim onvoldoende'. Zoals aangekondigd in de kadernota, wordt in de begroting tevens zichtbaar dat het weerstandsniveau groeit naar 'voldoende' niveau om de risico's te dekken. Dat is belangrijk, mede omdat we mogen verwachten dat in 2023 of 2024 opnieuw een beleidsverandering zal plaatsvinden om de hoeveelheid restafval te laten dalen naar 30 kg (landelijke doelstelling 2025). Het tempo waarin de risico’s voor Avri worden afgedekt naar een voldoende weerstandsniveau (door tijdelijke verhoging van de afvalstoffenheffing) is een afweging van het bestuur.
Relatie met programma's
Meerdere
Financieel belang
(x € 1.000)Begrote
bijdrage 2019Begrote
bijdrage 2020Begroot
Eigen vermogenBegroot
Vreemd vermogen31-12-2019
31-12-2020
31-12-2019
31-12-2020
0
0
1.453
1.231
44.395
43.035
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Vestigingsplaats
Nijmegen
Rechtspositie
Gemeenschappelijke regeling
Doelstelling
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ) is een organisatie voor brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en voorbereiding en coördinatie op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing. De VRGZ zorgt ervoor dat rampen en crises zo goed mogelijk voorkomen en bestreden worden en dat brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen wordt verleend.
Bestuurlijk belang
Alle deelnemende gemeenten zijn vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door hun burgemeester; het Algemeen Bestuur telt 16 zetels. Alle leden hebben 1 stem, tenzij er een besluit genomen moet worden over de jaarrekening, begroting, begrotingswijziging of het regionaal beheersprogramma. Daarvoor geldt een gewogen stemrecht per 20.000 inwoners, waarbij elke gemeente minimaal 1 stem heeft. De burgemeester van de gemeente Nijmegen is uit hoofde van zijn functie van korpsbeheerder zowel voorzitter van het AB als het DB. Het DB bestaat uit 6 leden.
Betrokkenen
De provincie Gelderland en de gemeenten Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Geldermalsen, Berg en Dal, Heumen, Lingewaal, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Nijmegen, Tiel, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel.
Risico’s
In 2014 is door de VRGZ een nieuwe nota ‘Risicomanagement, voorzieningen en weerstandsvermogen’ opgesteld. Het bestuur nam hierover besluiten op
12 februari 2015. Dit jaar zijn bij de verschillende organisatieonderdelen de risico’s in kaart gebracht. De programmabegroting 2019 van de VRGZ is met inachtneming van bovenstaand beleid opgesteld. Ten opzichte van vorig jaar hebben zich de volgende mutaties voorgedaan:Vervallen risico’s:
- Beëindiging dienstverleningsovereenkomst (DVO): als gevolg van de organisatie-ontwikkeling bestaat het risico dat de DVO die tussen de GGD Gelderland-Zuid en de VRGZ is afgesloten door de GGD wordt opgezegd. De ontwikkeling van de organisaties is inmiddels in een stadium waarvan duidelijk is dat een opzegging van de DVO niet meer aan de orde is.
- Functiewaardering ambulanceverpleegkundigen: de waardering van de ambulanceverpleegkundigen conform de cao ziekenhuizen is inmiddels bekend en in de budgetten van de RAV verwerkt.
- Krapte arbeidsmarkt RAV: in 2018 heeft intensieve werving geresulteerd in voldoende personeel voor de middellange termijn.
Gewijzigde risico’s:
- Verzekeringen: als gevolg van de stijging van het aantal en de omvang van claims in de afgelopen jaren zullen de verzekeringspremies stijgen.
- Openbaar Meld Systeem (OMS): in het kader van de samenvoeging van de meldkamers wordt momenteel samenwerking gezocht om het OMS in Oost-Nederland te harmoniseren. Omdat nog onduidelijk is hoe dit vormgegeven gaat worden zijn de verwachte opbrengsten en kosten daarvan onzeker. Een vergelijking met voorgaande jaren laat een stijging van het financiële risico zien.
Nieuwe risico’s:
Uit een analyse die in het najaar 2018 is uitgevoerd komen geen nieuwe risico's voor de VRGZ naar voren.Relatie met programma's
1. Veiligheid
Financieel belang
(x € 1.000)Begrote
bijdrage 2020Begrote
bijdrage 2019Begroot
Eigen vermogenBegroot
Vreemd vermogen31-12-2020
31-12-2019
31-12-2020
31-12-2018
2.578
2.448
3.203
3.203
68.929
66.097
GGD Gelderland-Zuid
GGD Gelderland-Zuid
Vestigingsplaats
Nijmegen
Rechtspositie
Gemeenschappelijke regeling
Doelstelling
- Bevorderen van gezond gedrag en bestrijden van gezondheidsrisico's.
- Het ondersteunen van gemeentelijk gezondheidsbeleid in de regio.
Bestuurlijk belang
Alle betrokkenen worden door een collegelid vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur.
Betrokkenen
De gemeenten Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Geldermalsen, Groesbeek, Heumen, Lingewaal, Maasdriel, Millingen, Neder-Betuwe, Neerijnen, Nijmegen, Tiel, Ubbergen, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel.
Risico’s
De benodigde weerstandscapaciteit van de GGD Gelderland-Zuid bedraagt na weging €1.929.000, conform de in de begroting 2020 opgenomen paragraaf risicomanagement en weerstandsvermogen. De risico’s van de GGD overstijgen de beschikbare algemene reserve. De verwachting is dat de algemene reserve ongeveer 47% van de genoemde risico's kan afdekken.
Relatie met programma's
2. Sociaal Domein "Tiel kan meer"
Financieel belang
(x € 1.000)Begrote
bijdrage 2020Begrote
bijdrage 2019Begroot
Eigen vermogenBegroot
Vreemd vermogen31-12-2020
31-12-2019
31-12-2020
31-12-2019
1.371
1.323
514
514
10.341
6.631
De begrote bijdrage betreft de uniforme bijdrage op basis van inwoneraantallen. Naast deze bijdragen "kopen" de gemeenten diverse diensten in bij de GGD. Dit wordt op basis van realisatie aan de gemeenten gefactureerd.
Regionaal Archief Rivierenland (RAR)
Regionaal Archief Rivierenland (RAR)
Vestigingsplaats
Tiel
Rechtspositie
Gemeenschappelijke regeling
Doelstelling
De dienst verzorgt het archiefbeheer van archieven ouder dan 20 jaar voor de gemeenten Tiel, Culemborg, Neder-Betuwe, Buren, Maasdriel, West Betuwe en Zaltbommel. Het RAR beheert ongeveer dertien kilometer archiefbescheiden. De archieven zijn afkomstig van gemeentelijke overheden. Ook veel particulieren (bedrijven, kerkgenootschappen, verenigingen, personen enzovoorts) hebben hun archief geschonken of in bewaring gegeven aan het RAR.
Verder bevordert het RAR het cultureel historisch onderzoek van het werkgebied van de gemeente. Dit krijgt vorm door het aankopen, verkrijgen en beheren van schenkingen op dit gebied. Ook wordt actief ingezet op ontwikkelen en meewerken aan erfgoed educatief aanbod voor onderwijs in het gebied.Bestuurlijk belang
Elke gemeente is met een lid in het algemeen bestuur (AB) vertegenwoordigd. Elk lid heeft één stem. Besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen, tenzij in de regeling anders is bepaald. Raadsleden hebben geen zitting in het AB, omdat zij geen bevoegdheden hebben overgedragen. De gemeenschappelijke regeling werkt met beeld- en oordeel vormende vergaderingen. In deze vergaderingen kunnen daarvoor aangewezen raadsleden en AB-leden gezamenlijk over de agendapunten van het algemeen bestuur overleggen. Deze vergadering vindt plaats voorafgaand aan de AB-vergadering, zodat de AB-leden de meningen uit de beeld- en oordeel vormende vergadering kunnen betrekken bij de afwegingen die zij in de AB-vergadering maken. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en twee andere leden die door en uit het AB worden aangewezen.
Betrokkenen
Deelnemende gemeenten zijn Buren, Culemborg, Neerijnen, Tiel, Maasdriel, West Betuwe en Zaltbommel.
Risico’s
Het RAR hanteert de volgende uitgangspunten voor het risicomanagement:
· Het RAR wil de continuïteit van de organisatiedoelen waarborgen en de vermogenspositie
beschermen;
· Het RAR wil actief haar risico’s beheersen en kunnen opvangen en wil voorkomen dat
incidentele tegenvallende financiële resultaten verhaald moeten worden op de gemeenten.
De hoogte van de ratio van het weerstandsvermogen is door het Algemeen Bestuur in 2014
vastgesteld op minimaal 1,0. In 2017 heeft het algemeen bestuur de ‘Update 2017 risicomanagement
& weerstandsvermogen’ vastgesteld, waarbij de minimale norm van 1,0 is gehandhaafd. Op basis van
de actuele cijfers bedraagt het normbedrag van de weerstandscapaciteit € 202.000.
Het ratio voor het einde van het jaar 2020 bedraagt 1,53. Dit is ruim boven de norm van 1,0.Relatie met programma's
3. Vitale en aantrekkelijke stad
Financieel belang
(x € 1.000)Begrote
bijdrage 2019Begrote
bijdrage 2020Begroot
Eigen vermogenBegroot
Vreemd vermogen31-12-2019
31-12-2020
31-12-2019
31-12-2020
423
465
364
309
8.659
8.449
Werkzaak
Werkzaak
Vestigingsplaats
Tiel
Rechtspositie
Gemeenschappelijke regeling
Doelstelling
De regeling is getroffen voor gemeenschappelijke behartiging van het streven naar een zo hoog mogelijke arbeidsparticipatie van de inwoners van de gemeenten en, indien nodig, het verstrekken van uitkeringen aan hen.
Het gaat m.n. om de uitvoering van alle taakonderdelen van de Participatiewet (met uitzondering van bijzondere bijstand).Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur bestaat uit één lid uit de colleges per deelnemende gemeente. Het algemeen bestuur wijst uit zijn midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter aan. De voorzitter van het algemeen bestuur is tevens voorzitter van het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur bestaat, naast de voorzitter, uit twee leden, die worden benoemd door en uit het algemeen bestuur.
In de begroting staat welke bijdrage elke gemeente verschuldigd is ter dekking van alle kosten van het openbaar lichaam. Daarbij geldt als uitgangspunt dat de deelnemers er steeds zorg voor zullen dragen dat het openbaar lichaam te allen tijde over voldoende middelen beschikt om aan al zijn verplichtingen jegens derden te kunnen voldoen.
Het openbaar lichaam ontvangt van de deelnemers de volgende bijdragen:
a. de uitvoeringskosten, daaronder begrepen de kosten van leningen en andere verstrekkingen die voortvloeien uit de uitvoering van wet- en regelgeving.
b. het Participatiebudget van de Participatiewet (inclusief middelen voor WSW zittend bestand). Hierop brengen de deelnemers 5% van de middelen in mindering voor gemeentelijke participatietrajecten voor werkzoekenden groep 4.
c. het Inkomensdeel van de Participatiewet (inclusief loonkostensubsidies). Hierop brengen de deelnemers de ontvangsten uit vorderingen in aftrek.
d. een bijdrage als inleenvergoeding.Betrokkenen
De gemeenten Buren, Culemborg, Geldermalsen, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Tiel en Zaltbommel.
Risico’s
Het weerstandsvermogen van Werkzaak Rivierenland is de financiële buffer om gevolgen (kosten) van risico’s, die zich mogelijk gaan voordoen en nog niet op een andere manier zijn afgedekt, op te kunnen vangen. De financiële gevolgen van risico’s kunnen zowel incidenteel als structureel zijn. De hoogte van het weerstandsvermogen wordt bepaald door het risicoprofiel van Werkzaak Rivierenland en de kaders die het bestuur stelt. Artikel 30 van de GR schrijft voor dat het weerstandsvermogen maximaal 3% bedraagt van de jaarlijkse exploitatielasten. Per 2020 is dat een bedrag van ongeveer € 93,3 mln. waarmee het plafond voor het weerstands-vermogen op dat moment ca. € 2,8 mln. bedraagt. Het weerstandsvermogen in 2020 bedraagt ca. € 1,1 mln. Hiertegenover staat een totaal aan geïnventariseerde netto-risico's van € 3,05 mln.
Een aantal van de belangrijkste risico’s zijn:
- verandering van rijkswetgeving
- conjunctuurgevoeligheid
- krapte arbeidsmarkt
- robotisering en digitalisering
- kwetsbaarheid door veranderingen ICT
- toename problematiek doelgroep vraagt meer begeleiding
- omzetdoelstelling
- eigen risico ww
Relatie met programma's
2. Sociaal Domein "Tiel kan meer"
Financieel belang
(x € 1.000)Begrote (1)
bijdrage 2020Begrote (1)
bijdrage 2019Begroot
Eigen vermogenBegroot
Vreemd vermogen31-12-2020
31-12-2019
31-12-2020
31-12-2019
6.910
5.368
nb
nb
nb
nb
(1) conform begrotingen van Werkzaak Rivierenland
Belastingsamenwerking Rivierenland
Belastingsamenwerking Rivierenland
Vestigingsplaats
Tiel
Rechtspositie
Gemeenschappelijke regeling
Doelstelling
Samenwerking bij de heffing en invordering van de waterschapsbelastingen, afvalstoffenheffing en gemeentelijke belastingen, alsmede bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en het beheer en de uitvoering van de vastgoedinformatie.
De verordenende bevoegdheid blijft bij de gemeente.Bestuurlijk belang
Alle deelnemende bestuursorganen zijn in het algemeen bestuur (AB) vertegenwoordigd, waarbij Waterschap Rivierenland met twee leden is vertegenwoordigd. Alle deelnemers, met uitzondering van Waterschap Rivierenland, hebben één stem. De leden namens Waterschap Rivierenland hebben beiden twee stemmen. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit de voorzitter en twee leden, door en uit het AB gekozen, waarbij ten minste één lid uit de vertegenwoordiging namens Waterschap Rivierenland wordt gekozen.
Betrokkenen
De deelnemers zijn Waterschap Rivierenland, gemeenschappelijke regeling regio Rivierenland (AVRI) en de gemeenten Culemborg, Maasdriel, Montfoort, West Betuwe, West Maas en Waal, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Tiel.
Risico’s
De incidentele weerstandscapaciteit van BSR is gelijk aan de in de begroting opgenomen post onvoorzien. In 2009 is besloten dat er geen algemene reserve bij BSR zal worden gevormd. BSR heeft als gevolg daarvan geen structurele weerstandscapaciteit. Voor eventuele risico's die niet in de begroting zijn opgenomen, en niet gedragen kunnen worden uit de post onvoorzien, dienen deelnemers van BSR zelf een voorziening te treffen. Risico's met betrekking tot de belastingopbrengsten behoren niet tot de bedrijfsrisico's van BSR.
Relatie met programma's
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Financieel belang
(x € 1.000)Begrote
bijdrage 2019Begrote
bijdrage 2020Begroot
Eigen vermogenBegroot
Vreemd vermogen31-12-2019
31-12-2020
31-12-2019
31-12-2020
586
601
259
266
643
546
Industrieschap Medel
Industrieschap Medel
Vestigingsplaats
Tiel
Rechtspositie
Gemeenschappelijke regeling
Doelstelling
Dit samenwerkingsverband heeft als doel de ontwikkeling van het bedrijvenpark Medel. Medel heeft zowel een lokaal, subregionaal als (boven) regionaal karakter en is gelegen in de gemeente Tiel.
Bestuurlijk belang
In het Algemeen Bestuur (AB) zijn de betrokken gemeenten vertegenwoordigd met elk 4 leden welke zijn aangewezen door de Raad.
In het Dagelijks Bestuur hebben van iedere gemeente 2 collegeleden zitting welke zijn aangewezen door het AB.
De voorzitter en waarnemend voorzitter worden gekozen uit de Tielse leden.Betrokkenen
Neder-Betuwe en Tiel zijn de deelnemende gemeenten.
Risico’s
Als structurele weerstandscapaciteit beschikt het Industrieschap Medel over een “borgstelling” van beide deel-nemende gemeenten. Daarmee is een algemene dekking verkregen voor alle mogelijke risico’s, aangezien alle kosten die voortvloeien uit zich voordoende risico’s, ten laste komen van het eindresultaat. Gelet op de aard van een grondexploitatie en de onzekerheid over de uitkomsten van het geprognosticeerde resultaat, wordt pas aan het eind van het project de rekening definitief opgemaakt. Gelet op de borgstelling van de deelnemende ge-meenten zal het dan aanwezige positieve of negatieve resultaat tussen beide deelnemende gemeenten ieder voor de helft worden verdeeld.
Voor de grondexploitaties ‘Medel 1’ en ‘Medel afronding’ is een risicoparagraaf opgesteld. Deze bestaat uit een risico-inventarisatie, de beheersmaatregelen per risico en een weerstandsparagraaf, inclusief de benodigde weerstandscapaciteit volgens het systeem “NARIS”. Deze paragraaf wordt halfjaarlijks geactualiseerd en is meest recentelijk opgesteld per 1 januari 2019. Hiermee wordt ruim voldaan aan de criteria voor risicomanagement, te weten “gestructureerd en expliciet risico’s in kaart brengen, te evalueren en door er pro-actief mee om te gaan, ze beter te beheersen”.
Relatie met programma's
5. Ruimtelijke en Economische ontwikkeling
Financieel belang
(x € 1.000)Begrote
bijdrage 2019Begrote
bijdrage 2020Begroot
Eigen vermogenBegroot
Vreemd vermogen31-12-2019
31-12-2020
31-12-2019
31-12-2020
0
0
10.442
10.442
32.937
12.910
Recreatieschap Nederrijn Lek en Waal
Recreatieschap Nederrijn Lek en Waal
Vestigingsplaats
Tiel
Rechtspositie
Gemeenschappelijke regeling
Doelstelling
Het recreatieschap behartigt de gezamenlijke belangen op het gebied van openluchtrecreatie, toerisme, landschapschoon en natuurbescherming op bovenlokaal niveau. Samen met het Natuur- en Recreatieschap Lingegebied en het Recreatieschap Over-Betuwe wordt deelgenomen in de B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied. Sinds mei 2008 is de naam gewijzigd en wordt gewerkt vanuit de handelsnaam Uit®waarde.
Bestuurlijk belang
In het Algemeen Bestuur zijn alle betrokkenen met één of meer leden vertegenwoordigd.
Betrokkenen
Deelnemende gemeenten zijn Buren, Culemborg, Druten, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe en West Maas en Waal.
Risico’s
Relatie met programma's
5. Ruimtelijke en Economische ontwikkeling
Financieel belang
(x € 1.000)Begrote
bijdrage 2019Begrote
bijdrage 2020Begroot
Eigen vermogenBegroot
Vreemd vermogen31-12-2019
31-12-2020
31-12-2019
31-12-2020
0
0
0
0
6.853
6.853
Omgevingsdienst Rivierenland (ODR)
Omgevingsdienst Rivierenland (ODR)
Vestigingsplaats
Tiel
Rechtspositie
Gemeenschappelijke regeling
Doelstelling
Rijk, Provincie en gemeenten willen de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieu verbeteren. Daarom is een uitvoeringsorganisatie opgericht die taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving uitvoert.
Bestuurlijk belang
Alle betrokkenen zijn vertegenwoordigd met 1 collegelid in het Algemeen Bestuur.
Het Dagelijks Bestuur bestaat naast de voorzitter uit 3 leden.
Betrokkenen
De deelnemers zijn Provincie Gelderland en de gemeenten Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel.
Risico’s
De Omgevingsdienst Rivierenland loopt risico's. Een deel van deze risico's wordt afgedekt door het treffen van maatregelen. Voorbeelden van zulke maatregelen zijn het afsluiten van verzekeringen, het vormen van bestemmingsreserves en voorzieningen en het inrichten van de administratieve organisatie en interne controle.
Op voorhand kan ten aanzien van het beleid worden gesteld dat het weerstandsvermogen uiteindelijk in wordt gevormd door het weerstandsvermogen van de deelnemers. Niettemin zijn er ook redenen om binnen de Omgevingsdienst weerstandsvermogen op te bouwen. Op grond van wettelijke voorschriften kan de Omgevingsdienst verplicht worden voorzieningen te vormen voor kwantificeerbare risico's, verplichtingen en verliezen. Daarnaast kan het wenselijk worden geacht door de deelnemers om voor bepaalde activiteiten een reserve te hebben om te voorkomen dat bedrijfsresultaten en onvoorziene omstandigheden grote afwijkingen veroorzaken in de jaarlijkse geraamde gemeentelijke bijdragen.Relatie met programma's
1. Veiligheid
Financieel belang
(x € 1.000)Begrote
bijdrage 2019Begrote bijdrage 2020
Begroot
Eigen vermogenBegroot
Vreemd vermogen31-12-2019
31-12-2020
31-12-2019
31-12-2020
917
941
1.109
1.075
8.377
8.018
Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe
Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe
Vestigingsplaats
Culemborg
Rechtspositie
Gemeenschappelijke regeling
Doelstelling
Het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het terrein van de bedrijfsvoeringstaken met als doel het verlagen van kosten, het verhogen van de kwaliteit, het verminderen van de kwetsbaarheid en het bieden van kansen aan medewerkers.
Bestuurlijk belang
Iedere deelnemer wijst 1 lid van het bestuur aan.
Het bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.
Betrokkenen
De deelnemers zijn de gemeenten Culemborg, West Betuwe en Tiel.
Risico’s
BWB loopt net als de deelnemende gemeenten risico's. Een deel van deze risico's wordt afgedekt door het treffen van maatregelen o.a. door het inrichten van de administratieve organisatie en interne controle of het vormen van reserves. In de GR BWB is in artikel 21 bepaald dat de omvang van het weerstandsvermogen/risicoreserve van BWB maximaal 3% van de jaarlijkse exploitatielast mag zijn. BWB heeft momenteel geen weerstandsvermogen/reserve om deze risico’s uit te dekken. Bestuurlijk is besloten om het weerstandsvermogen dat nodig is voor de risico’s van BWB binnen de gemeenten aan te houden.
Relatie met programma's
-
Financieel belang
(x € 1.000)Begrote
bijdrage 2019Begrote
bijdrage 2020Begroot
Eigen vermogenBegroot
Vreemd vermogen31-12-2019
31-12-2020
31-12-2019
31-12-2020
5.484
5.622
0
0
566
209